Lyssnafunktion för webbplatsenLyssna  | 
Om örnsköldsviks kommun - lättläst
Teletal  |
jordglob
|  Anpassa  | Om webbplatsen  |  A-Ö
Örnsköldsviks kommun
Örnsköldsvik Örnsköldsvik

Boende

Kommunen kan ordna bostad med stöd
för dig som har funktionsnedsättning.
Du kan också få bidrag
för att bygga bort hinder i din egen bostad.

Gruppbostad


I en gruppbostad finns personal
som kan hjälpa dig på dagen och på natten.

I en gruppbostad finns flera små lägenheter.
Där finns också rum som du delar med andra.

Köket och TV-rummet är sådana rum
som du delar med de andra.

Servicebostad


Servicebostäder är lägenheter
som finns i vanliga bostadshus.

I servicebostaden finns service
och personal som är till för dig som bor i huset.

Korttidsboende


Korttidsboende är en plats
dit du kan få komma för en kortare tid.

Bygga om i din bostad


Du kan få olika hjälpmedel.
Hjälpmedel  kan göra
att du klarar av att bo kvar i din egen bostad.

Kommunen kan i vissa fall bidra med pengar
för att bygga om i din bostad.

Bygga om i bostaden kan vara
att du vill göra dörrar bredare
eller ha en ramp utanför dörren.
Det kallas bostadsanpassning.

Om du vill veta mer om bostadsanpassning
kan du ringa till Jan Domeij.
Han har telefon 0660 — 887 50.

 

Avlösare


Om du bor tillsammans med din familj
och de hjälper dig
kan ni få en avlösare som kommer ibland.

Avlösaren kommer hem till er
och är tillsammans med dig.
Då kan din familj få vara ledig.

Sidinformation
Publicerad 2010-12-15 av
Elisabeth Bårman
Kontakta Örnsköldsviks Kommun
Växel
0660-88 000
Adress
Nygatan 16
891 88 Örnsköldsvik