Lyssnafunktion för webbplatsenLyssna  | 
Om örnsköldsviks kommun - lättläst
Teletal  |
jordglob
|  Anpassa  | Om webbplatsen  |  A-Ö
Örnsköldsviks kommun
Örnsköldsvik Örnsköldsvik
Bokmärkena sparas med hjälp av en cookie på din dator. Skapa genväg till din sida genom att klicka på Bokmärk denna sida. Ta bort genom att klicka på krysset. Du kan lagra upp till fem bokmärken.
Mina bokmärken

Stöd och omsorg för äldre personer

Kommunen ger stöd och vård till dig som är gammal
och behöver hjälp.
Du kan få hjälp på olika sätt.
Viss hjälp kostar pengar och annan hjälp är gratis.

För att få hjälp
ska du tala med en biståndshandläggare
på kommunens välfärdsförvaltning.
Ring telefonnummer 0660 — 26 51 82.

Du kan också ringa till kommunens växel
på telefon 0660 - 880 00
De kopplar dig till rätt person.
 

Enklare hjälp i hemmet


Om du klarar dig själv
och det hemma
kan du få enklare hjälp från kommunen.

Du kan få färdiglagad mat hemkörd till din bostad.
Du kan få ett trygghetslarm
så att du kan kalla på hjälp.
Du kan få en person som ringer upp dig varje dag
och hör efter om allt är bra.
Du kan få hjälp med att handla och att göra postärenden.
Du kan få hjälp med tvätt och städning.

 

Fixartjänster


Alla som har fyllt 67 år
kan få hjälp att byta lampor,
hänga gardiner och annat.
Det kallas fixartjänster.
Du kan ringa direkt till fixarna på telefon 0660 - 136 14.

 

Hemtjänst


Du som behöver regelbunden hjälp i bostaden
kan ansöka om hemtjänst.
 
Hemtjänsten åker hem till gamla personer.
De hjälper dig att stiga upp och tvätta dig.
De kan också laga mat
och se till att du får din medicin.

 

Äldreboende


För gamla människor som inte klarar
att bo kvar i sitt eget hem finns äldreboenden.
Där arbetar personal på dagen och på natten
för att ta hand om gamla och sjuka.
 

Färdtjänst


Färdtjänst är till för personer
som har svåra funktionsnedsättningar.
Kan du inte ta dig till och från olika platser med egen bil
eller buss kan du få åka taxi.
 

Gemenskap


För gamla människor som vill komma ut
och träffa andra finns Träffpunkter.
Det är samlingslokaler där ni kan prata
och ta en kopp kaffe tillsammans.
Ibland är det sång och musik på träffpunkterna.
 

Kontakt


Har du frågor om äldreomsorg
kan du ringa till kommunens äldre- och anhörigstödjare.
Telefonnumret är 0660 - 881 98.

Sidinformation
Publicerad 2011-10-27 av
Elisabeth Bårman
Kontakta Örnsköldsviks Kommun
Växel
0660-88 000
Adress
Nygatan 16
891 88 Örnsköldsvik