Lyssnafunktion för webbplatsenLyssna  | 
Om örnsköldsviks kommun - lättläst
Teletal  |
jordglob
|  Anpassa  | Om webbplatsen  |  A-Ö
Örnsköldsviks kommun
Örnsköldsvik Örnsköldsvik
Bokmärkena sparas med hjälp av en cookie på din dator. Skapa genväg till din sida genom att klicka på Bokmärk denna sida. Ta bort genom att klicka på krysset. Du kan lagra upp till fem bokmärken.
Mina bokmärken

Grundskola

Förskoleklass


När förskolebarnen blir 6 år
börjar barnen  i förskoleklass.

Förskoleklassen är i samma hus som skolan.

Förskoleklassen och de yngre barnen i grundskolan
arbetar  och leker mycket tillsammans. 

Grundskola


I Örnsköldsvik finns mer än 30 grundskolor
som kommunen sköter.
Det finns också 2 friskolor.
Föreningar och privata företag driver friskolorna.
 
Skolan ska vara en plats där barnen lär sig
och där de mår bra.
Det tycker skolpolitikerna i Örnsköldsvik är viktigt.
 
Många förskolor och skolor i Örnsköldsvik
är mycket ute i naturen.
Utepedagogik kallas det.
 
Barn med funktionsnedsättning ska helst få gå
i en vanlig klass tillsammans med sina kompisar.
För barn som behöver mycket hjälp och träning
finns särskoleklasser.

Barn som har långt till skolan kan få åka skolskjuts.
 
Alla barn mellan 7 och 15 år måste gå i skolan.
Att gå i grundskolan kostar ingenting.
Skollunchen är också gratis.
 
 

Skola på fritiden


Hos Kulturskolecentrum får skolelever sjunga,
dansa, spela instrument eller teater.

Den som gillar att pyssla och experimentera
kan vara med i kommunala teknikskolan.
Kommunala teknikskolan kallas för KomTek.
 
Aktiviteterna på Kulturskolecentrum och KomTek
är efter skolans slut.
Barnen som vill vara med
måste söka plats i förväg.
De kostar inget att gå på KomTek och Kulturskolecentrum.

Sidinformation
Publicerad 2012-02-18 av
Elisabeth Bårman
Kontakta Örnsköldsviks Kommun
Växel
0660-88 000
Adress
Nygatan 16
891 88 Örnsköldsvik