Lyssnafunktion för webbplatsenLyssna  | 
Om örnsköldsviks kommun - lättläst
Teletal  |
jordglob
|  Anpassa  | Om webbplatsen  |  A-Ö
Örnsköldsviks kommun
Örnsköldsvik Örnsköldsvik
Bokmärkena sparas med hjälp av en cookie på din dator. Skapa genväg till din sida genom att klicka på Bokmärk denna sida. Ta bort genom att klicka på krysset. Du kan lagra upp till fem bokmärken.
Mina bokmärken

Vatten och avlopp

De flesta människor får sitt vatten
från kommunens ledningsnät.
Kommunens miljö- och vattenbolag tar prover på vattnet.
De ser till att vattnet som kommer i kranen är ofarligt.
 
När du har diskat, tvättat eller duschat
rinner smutsvattnet ut i kommunens avloppsnät.
Avloppsvattnet leds till ett reningsverk
där vattnet renas
innan det får rinna ut i havet igen.
 
I sommarstugan kanske det inte finns något rör
som går till kommunens avlopp.
Istället samlas avloppsvattnet i en brunn på gården.
Sedan kommer en slambil
och hämtar avloppsvattnet
som samlats i avloppsbrunnen.

Du betalar till kommunens miljö- och vattenbolag
för det vatten som du använder.
Du betalar också för att ditt hus är kopplat
till kommunens vattenledning och avlopp.
 

Kontakt


Har du frågor eller vill anmäla ett fel
som handlar om vatten och avlopp
kan du ringa till kommunens miljö- och vattenbolag.
Miljö- och vattenbolaget heter Miva.

Bor du i centrala Örnsköldsvik
ring 0660 - 330 423.

Bor du i Bjästa
ring 0660 - 330 434.

Bor du i Bredbyn
ring 0660 - 330 434.

Bor du i Björna
ring 0660 - 330 433.

Bor du i Husum
ring 0660 - 330 433.

Den här länken tar dig till Mivas webbplats.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
De sidorna är inte på lättläst
men du kan förstora texten om du vill.

 

Sidinformation
Publicerad 2010-05-20 av
Elisabeth Bårman
Kontakta Örnsköldsviks Kommun
Växel
0660-88 000
Adress
Nygatan 16
891 88 Örnsköldsvik